I samband med den 55:e upplagan av Umeå Jazzfestival planerar vi för Umeimpro 10.0. Vi hoppas att under årets jazzfestival kunna erbjuda musiker och musikstuderande möjlighet att både lyssna till festivalartister och chans att möta några av dessa för inspirerande dialoger och praktiska läroprocesser.
Genom att samla musiker från olika typer av sammanhang vill vi erbjuda deltagarna såväl genremässig bredd som spets, vilket vi hoppas stimulerar till eget skapande med improvisation som uttrycksätt. Vi vill också inspirera unga musiker att våga satsa på sin musik där mötet med etablerade musiker kan bli en betydande inspirationskälla. Ett samarbete mellan festivalen, Midgårdsskolan och Umeå Kulturskola.
Fredag 28 oktober | Midgårdsskolan Valhalla | kl 13.30-14.30
Möt Musiklivet IRL – workshop i karnatisk musik med Emmanuelle Martin!
Franska Emmanuelle Martin är välkänd i hemlandet Frankrike och övriga Europa som en framstående sångerska inom klassisk och andlig musik från Sydindien och regionen Karnataka. Under tio år studerade hon för en av de främsta mästarna: T. M Krishna. I dag delar hon sin tid mellan Indien, Europa och USA, där hon ger konserter, undervisar och fortsätter sina egna studer. På festivalen ingår hon i ensemblen Cool Funeral Beer, initierad av Bengt "Beche" Berger. De ger konsert lördag 29 oktober på Idunteatern kl 15.00
Workshopen sker på engelska och omfattar:
- Raga (melodic mode)
- Tala (rhythmic cycle)
- Composition
- The drone played by the tampura
- Oral tradition - learning by listening and repeating
Singers and instrumentalists are welcome for this workshop. We will be singing and using our voices! Yet, if anyone would like to join the workshop, but doesn't feel comfortable singing, they are welcome too.
This musical tradition is transmitted orally. The importance of listening and repeating, as well as the role of the tampura's drone (analog or electronic) form the ground upon which ragas, talas, and compositions are expressed. This structure allows for one's own improvisation and exploration of musical and rhythmical ideas. In this workshop we will also focus on the rhythmic dimension of this music through the recitation of formulas in the very tala of the compositions which invite countless creative improvisational expressions.
This workshop contributes to the development of skills and understanding of the tradition while giving participants an opportunity to have an authentic experience of this music, and to enrich one's ability to serve as a musical interpreter, improviser and composer.